Effectieve Onboarding voor de HSP
- mirjampullens
- 1 jul
- 3 minuten om te lezen

Als je als werkgever een openstaande vacature hebt, wil je deze zo snel en zo goed
mogelijk ingevuld zien;
Je stelt een functieprofiel op, schakelt eventueel een recruiter in, je doet moeite om een
goede personeelsadvertentie te schrijven (vacaturetekst) en gaat deze plaatsen op je
eigen website en op social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook.
Om nog meer aandacht te krijgen schakel je ook nog vacaturewebsites in, zoals Indeed,
Jobbird, Nationale vacaturebank en Monsterboard en de diverse branche- of regionale
vacaturesites. Eventueel loof je binnen de eigen organisatie een vergoeding uit, als
iemand de juiste kandidaat aandraagt.
Dan komen de sollicitatiebrieven en cvās binnen, kandidaten worden uitgenodigd en er
volgen sollicitatiegesprekken, een eerste selectie, misschien assessments en andere
tests, een tweede selectie, een tweede gesprek, de laatste selectie, een
arbeidsvoorwaardengesprek, een terugkoppeling en je hebt je kandidaat gevonden!
Maar dan?
Om te zorgen dat je nieuwe werknemer zich binnen jouw organisatie zo snel mogelijk
thuis voelt en wordt ingewerkt, stel je een onboarding programma samen. Dat
programma is voor iedere werknemer van groot belang, maar vooral voor de HSPās (High
Sensitive Person) onder ons.
Op basis van de 6 Cās van Onboarding, heb ik in verband met de HSPās , wat extra
aandachtspunten voor de werkgever;
Compliance; Compliance gaat over de administratieve en juridische kant van
onboarding. Zorg vóór de eerste werkdag, dat je nieuwe medewerkers direct
toegang hebben tot alle benodigde documenten en systemen, zodat ze goed van
start kunnen. Dit voorkomt frustratie en ongeduld, maar laat ook zien dat je als
bedrijf goed voorbereid bent. HSPās zijn niet graag het middelpunt van de
belangstelling en willen zeker niet op hun eerste dag voor ieder kleinigheidje
andere collegaās ophouden.
Clarification; Nieuwe werknemers weten graag wat hun rol is en wat er van hen
wordt verwacht. Onduidelijkheid is enorm frustrerend voor de onzekere, vaak
faalangstige HSP en kan leiden tot een trage start. Een duidelijk inwerkplan en
regelmatig terugkoppelen om verwachtingen af te stemmen kan enorm helpen.
Behoed in verband met overprikkeling de HSP voor een overload aan informatie,
maar zorg wel voor de juiste informatie op het juiste moment. Leg ook de
structuur van het bedrijf uit. Wie is waar verantwoordelijk voor en wat is de
opbouw van het bedrijf? Een HSP kan van nature snel het grote geheel overzien,
maar andersom, in een compleet nieuwe situatie, kan āt heel verhelderend zijn en
houvast bieden, als de organisatiestructuur meteen duidelijk en overzichtelijk is.
Confidence; Zelfverzekerde medewerkers presteren beter en zijn productiever.
Onboarding moet steun bieden in het begrijpen van hun taken en het ontwikkelen
van de benodigde vaardigheden. Wat bij HSPās zeker niet werkt, is om steeds op
hun vingers te kijken. Zij functioneren niet, als je ze onder een vergrootglas legt.
Het geeft een constante druk en overprikkeling. Geef ze tijd en ruimte, moedig
authenticiteit aan en creƫer een gevoel van veiligheid. Een buddy, die altijd
klaarstaat om vragen te beantwoorden, zou enorm kunnen helpen.
Connection; Een gevoel van verbinding zorgt ervoor dat medewerkers zich
sneller thuis voelen en meer betrokken raken bij de organisatie. Op de werkvloer
zijn sterke sociale relaties enorm belangrijk voor het werkplezier en het behouden
van je medewerkers. Voor een HSP is die verbinding en goede werksfeer van
ālevensbelangā. Stimuleer introductiegesprekken op de verschillende afdelingen
en organiseer informele lunches of koffiemomenten tussen nieuwe en bestaande
collegaās.
Culture; Voor nieuwe medewerkers is het niet alleen belangrijk te begrijpen wƔt
een organisatie doet, maar zeker ook waarom en hoe. Waarden, normen en
bedrijfscultuur spelen een grote rol in hoe iemand zich thuis voelt. Het als HSP
kunnen leveren van een goede bijdrage hieraan, geeft een gevoel van zekerheid
en zingeving. Laat nieuwe medewerkers zoveel mogelijk kennismaken met
inspirerende collegaās, die deze waarden uitdragen.
6. Check-back; Onboarding stopt niet na de eerste week. Regelmatig evalueren,
bijstellen, en kijken wat je (HSP) werknemer nodig heeft om zijn potentieel zoveel
mogelijk te benutten, zorgt voor langdurige betrokkenheid en het succes op de
werkvloer en heeft een directe impact op het werkgeluk van je werknemer!
Als we kijken naar alle tijd, geld en moeite die we steken in het wervingsproces van een
nieuwe werknemer, zou een goede onboarding een logisch gevolg moeten zijn.
Maar als die nieuwe werknemer eenmaal is aangenomen, blijkt er vaak te weinig tijd, om
iemand volwaardig in te werken en alle aandacht te geven die hij/ zij verdient. Goede
werknemers zijn nog niet zo gauw gevonden en ook het behouden ervan kan een
uitdaging zijn. Zonder de nodige inzet van de werkgever, verliest je nieuwe,
hooggevoelige, werknemer zijn motivatie, gaat op een gegeven moment steeds meer vrij
nemen, is opvallend vaak ziek en gevoelig voor overspanning of burn-out. Maar zorg je
als werkgever wel goed voor je (nieuwe) werknemers, dan zul je zien dat je goede
onboarding programma succes oplevert en dat je er gelukkige, productieve werknemers
voor terugkrijgt! En dƔt is wat je als werkgever wilt!



Opmerkingen